یدالله صمدی ایران سیناماسینین تورک یؤنتمه نی وفات ائتدی

 یونس شاملی 
 یدالله صمدی، ایران سیناماسینین چوخ تانینمیش سیماسی، سون ایللرده ایران دا سیناما ائوینین دیرئکتورو و یؤنتمن لر کولوبونون باشقانی اوزون خسته لیین سونوجو 66 یاشیندا حیاتی ترک ائتدی.
یدالله صمدی 1351 ایللریندن یؤنتمن یاردیمچی سی کیمی ایران سیناماسیندا چالیشماغا باشلامیشدیر. قیسسا زامان اوندا سونرا یؤنتمن، سئناریست، یاپیجی کیمی سیناما یارادیجیلیغینی گئنیشلندیرمیش و بیرینجی یؤنتمنلیک ائتدییی "چوخ بیلن کیشی" کینوسو ایله ایران سیناماسینا گوجلو بیر یؤنتمن کیمی آیاغینی باسمیشدیر.
 
 یدالله صمدی، سینامادا باشلادیغی ایلک ایللرده گؤندن گونه سینامایا یئنی اثرلر سونموشدو. صمدی 15 سیناما کینوسونا یؤنتمن لیک، 7 کینویا سئناریست و 3 فیلیمه یاپیجی اولموشدور.


یدالله صمدی نین اؤزلییی و یاراتدیغی اثرلرین تئمالاری عمومیتله تورک توپلومونا عاید و آزربایجانین کئچمیش حیکایه لرینه حصر اولونموشدور. صمدی نین تورک دیلینده یارادان اثرلریندن اتوبوس (۱۳۶۴)، ساوالان (۱۳۶۸)، دمرل (۱۳۷۲) و سارای (۱۳۷۶) فیلیم لرین سیرالاماق اولور.

ایران سیناماسینا، پهلوی سولاله لری چاغیندا تورک دیلنده فیلیم یارادیجیلیغینا ایزین وئریلمه میشدیر. سون ایللرده قیسسیتلی دا الورسا  بعضی تورک یؤنتمن لر تورک کینولاری اوره تمه یه باشلامیشدیرلار. یدالله صمدی خالقیمیزین کولتور و عنعنه لرینه سئوگیسی اولان بیر یؤنتمن و تورک فیلمی نین یارادیجیلیغینا و او دیلده فیلیم اورتیمله سینده گئنیش اه مک صرف ائتمیشدیر.

 

 یدالله صمدی اوزون زامان قاراجیه یر خسته لییندن سیخیتلار چکمیش و سونوندا  مئهر آینین 4ده حیاتیندان ویدا ائتمیشدیر. یدالله صمدی خالقمیزین تانینمیش صنعتکاری کیمی اوزونتو و کدر ایله وئدلاشیریق و گونئی آزربایجان و ایران سیناماسینا تورک دامغاسی ووران بو یؤنتمه نی یولونونون گئدر اولماسین آرزولاییرق.

20180927

 

یدالله صمدی نین اؤلوم خبری

https://ir.voanews.com/a/movie/4588513.html

یدالله صمدی نین بیوقیرافی سی

https://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%B5%D9%85%D8%AF%DB%8C

قیسسا بیر کلیپ "سارای" کینوسوندان
https://www.youtube.com/watch?v=TH93jYLBQ08

خلق عرب، جنبش ملی و عملیات ترور در اهواز

 یونس شاملی

رژه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در اهواز روز شنبه گذشته از سوی افرادی مورد هجوم مسلحانه و مرگبارقرار گرفت و دهها کشته و زخمی برجای گذشت. این حمله مسلحانه از سوی هر کسی و یا هر جریانی انجام گرفته باشد، اهمیت چندانی ندارد. اهمیت حادثه مرگبار و غم انگیز قربانی گرفتن غیرنظامیان و بویژه زنان و کودکان است که بی هیچ تردیدی چهره این عملیات نظامی را با ترور مشحون کرده است. بدتر از آن  اینکه گروه مقاومت ملی اهواز در پیام های خود مردم غیربومی و یا غیرعرب را برای ترک اهواز تهدید میکند و چهره ایی بسیار خشن و افراط گرا از خود به نمایش میگذارد. 

 بی هیچ تردیدی سیاستهای تاکنونی سرکوبگرایانه، فقرمدارانه دولت جمهوری اسلامی تا حدی استکه بخشی از مردم حتی امکان دستیابی به آب و نان را نیز از دست داده اند و همچنین شدت سرکوبهای دهه اخیر در اهواز علت العلل بروز این ناهنجاریها و زمینه ساز واکنشهای حساب ناشده و خشن بخشی از جوانان خشمگین عرب شده و آنها را به وادی عملیات ترور و خشونت کشانده است. اما ذکر این نکته بسیار حیاتی است که شدت عمل و مظالم جمهوری اسلامی در طول سالهای گذشته نمیتواند بهانه و یا توجیهی برای اعمال خشونت و ترور از سوی مخالفین آن باشد.

 

آغاز تحریم های جدید و گرانی بی حد اقلام مورد نیاز مردم و گسترش فقر حاصل از آن دولت ایران را برای سرکوب مطالبات مردم به شدت عمل بیشتر در تمامی مناطق مختلف خواهد کشاند. این وضعیت بحرانی بی شک بر روند رشد و یا افول جنبش های ملی دمکراتیک در مناطق ملی ایران تاثیر خواهد گذاشت. تکیه بر مشی مسالمت آمیز سیاسی در مبارزه با جمهوری اسلامی متناسب با توانایی جنبش های سیاسی واقعا موجود در ایران، میتواند شرایط فشار امروز را به فرصتی برای رشد این جنبش ها تبدیل کند. و یا برعکس در صورت برخوردی غیراصولی و بویژه با تکیه بر رفتار واکنشی، شدت عمل و ترور امکان میلیتاریزه شدن مناطق را فراهم آورده، میتواند شرایط را برای فعالیت های مسالمت آمیز مدنی بکلی مسدود کند.

 

از این رو حمله مسلحانهء متکی بر ترور اصولا به تشدید جو خفقان در منطقه راه می برد و با ادامه چنین ترورهایی فضای ملیتاریستی در شهرها و روستاها گسترش می یابد و امکان اعتلاء جنبش های ملی دمکراتیک در آن مناطق را مسدود میشود. این روند بویژه زمانیکه جنبش سیاسی منطقه ایی توانایی و قدرت عمل کافی نداشته باشد، رژیم را به تحمیل کاستی های بیشتر بر مردم و فشارهای روزافزون به آن منطقه خواهد کشاند.

منطقه عربی اهواز، و کمیت جمعیت عرب آن در مقایس با جمعیت ایران و بویژه محصور بودن این خلق در منطقه بسیار حساس نفتی، جنبش سیاسی خلق عرب را تا حدود زیادی در اتخاذ تاکتیک ها و استرائژی مستقل محدود تر میکند. چرا که اتخاذ مشی مبارزاتی ناهمخوان با دیگر مناطق ایران میتواند جنبش سیاسی خلق عرب را در تنگناهای زیادی قرار دهد و دست و پای مبارزات سیاسی مردم را بشدت ببندد. از این رو عموما مشی مسلحانه و بدتر از آن اتخاذ شیوه ترور، نه تنها با هارمونی دیگر جنبش های ملی در ایران همخوانی ندارد، بلکه حتی در تعارض با آنها هست. چه ترور نه تنها جنبش سیاسی خلق عرب را زیر فشارهای طاقت فرسا قرار میدهد، بلکه این گونه رفتارهای خشن و غیرانسانی حتی جنبش های ملی در مناطق دیگر را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد و جمهوری اسلامی را در سرکوبهای شدید جری تر میکند. ترورهای دولتی جمهوری اسلامی در داخل و خارج به برنامه فعال وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی تبدیل میشود و جنبش های سیاسی زیر منگنه فشار دولت ایران کمرشان خم میشود.

 به نظر میرسد که مشی متناسب و پیشرونده سیاسی برای جنبش ملی خلق عرب در ایران همراهی با مشی غالب سیاسی در میان جنبش های ملی دیگر خلقها و حتی ملاحظه درمشی جنبش های سیاسی چپ گرا در مرکز ایران است. چرا که پیشروی جنبش ملی خلق عرب در اهواز بدون همراهی با پیشروی پارالل دیگر جنبش های سیاسی در سراسر ایران، غیرممکن است. به بیان دیگر به این دلیل ساده که منطقه عربی اهواز مراکز نفتی ایران را دربرمیگیرد و بودجه کشور از آن تامین میشود، جنبش سیاسی خلق عرب از حساسیت بمراتب بیشتر نسبت به جنبش سیاسی در کردستان، بلوچستان، لرستان و یا دیگر مناطق ایران دارد. به همین سبب اتخاذ یک استراتژی غیرهارمونیک از نوع ترور تنها و تنها جنبش سیاسی این منطقه را با رکود بسیار جدی مواجه میکند و خلق عرب اهواز را به اجبار استمرار زندگی اسارت بار می کشاند.

 

واکنش ها نسبت به عملیات ترور در اهواز از سوی گروههای مرکز بکل محکوم شد. اما در میان فعالین جنبش های ملی در ایران به دو موضع گیر متفاوت راه برد. گرایشات افراطی در این جنبش ها با تکیه بر حقوق غارت شده خلق عرب از سوی جمهوری اسلامی از سویی و مشروعیت دادن به این عملیات به صرف برخورد نظامی با جمهوری اسلامی بسنده میشد. اما پر واضع است که یک استراتژی سیاسی نمیتواند بر انتقام تکیه کند و حتی مشی نظامی نمیتواند به صرف تکیه بر حقوق مردم برای خود مشروعیت کسب کند. مبارزه سیاسی برای کسب قدرت به روشنگری و سازماندهی مردم تکیه میکند و از بستر این مبارزه استراتژی و تاکتیک های مناسب خود را برمیگزیند. مشی نظامی به دلیل حوادث هولناکی که منطقه (افغانستان، عراق و اینک سوریه و..) از سرگذراند و گسترش جنگ های نیابتی این کشورها که به ویرانی کامل کشاند، روش مورد پسندی در مبارزه سیاسی کنونی به حساب نمی آید.

 

به همین سبب انتخاب کریه ترین شیوه از مشی مسلحانه یعنی تکیه بر ترور در شرایط کنونی ایران بویژه در منطقه عربی اهواز جز ویرانی و فقر برای مردم این منطقه نتیجه دیگری در برنخواهد داشت و در عین حال بهانه لازم را برای اعمال خشونت علیه جنبش های سیاسی را برای رژیم فراهم می آورد. در شرایط کنونی مسئولیت رهبری جنبش ملی دمکراتیک عرب  در اهواز بر دوش آن گروهها و احزابی است که بر مشی مسالمت آمیز تکیه دارند و در یک پیکار هارمونیک با دیگر مناطق ملی و مرکز مبارزات خود را سازمان میدهند. این مشی سیاسی چشم انداز اتحادهای سیاسی را گسترش میدهد و جنبش دمکراسی در مرکز و جنبش های ملی دمکراتیک در پیرامون ایران را به هم نزدیکتر میکند.

2018-09-25

 

 

سعید متین پور؛ آزادلیغیمیزین ایزی

  یونس شاملی

سعید متین پور، یولوموزون اینسانجیل ایزی و باریشجیل یولودور

بیزیم خالقیمیزن موجادیله یولوندا اوره ینین ایلک آغیرسی اولموشدور. سعید حرکاتیمیزین ایلک آشامالاریندا اوزون ایللر آرزو و ایستکلری اوچون ایران نین زیندان لاریندا حیاتین سورموشدور. سعید بو تعضیق لری سیول و مدنی موباریزه یه دایانارکن قبول ائتمیشدیر.  او نیفرته، عدالتسیزلیه و قارداش کیمی یاشامایا و باشقا خالقلاریا قارداش قارداشا یاشاماق اوچون موجادیله وئرمیش و بو یولدا حقیقی بیر امک وئرمیشدیر.

 
سعید متین پور، یولوموزون اینسانجیل ایزی و باریشجیل یولودور
 چوخ یاشاسین

 

 

سعید متین پور معالم رهایی بر پایه انسانگرایی است

سعید متین پور پیشگام مبارزه برای خلقی است که نزدیک به صد سال است که انکار و تحقیر میشود. سعید متین پور آغاز راهی است که نهایت اش رهایی از یوغ حقارت استعمار داخلی است. سعید متین پور یکی از قربانیان ظلم و جنایت علیه خلق تورک در ایران است...

سعید فریادی در شبستان تاریک کفتاران و نعره های جباران در خفیه ردا و عبا، در زیر بیرق تزویر و فریب است. سعید شهامت و شهادت مظلوم ماست در طول سالهایی که در زندانهای جمهوری اسلامی به زنجیر کشیده شده بود و اینک اسیر قید و بندها و محصور کنترل هیولاهاست...

سعید برای تحقق آرمان‌های انسانی اش مشی مسالمت را برگزید، اما مسیر سخت رهایی و عدالت از خود او راهی ساخت و رد پایی که به آزادی و عدالت جویی و رهایی ملی خلق اش راه میبرد...

سعید متین پور در کوره مبارز پخته شد و در مشقت زندان طولانی مدت جمهوری اسلامی آبدیده شد و تجربهٔ گرانی اندوخت. از این جهت استکه می‌توان سعید را ردپای انسانگرایی، راهی برای صلح و تکیه گاهی برای مبارزه مسالمت آمیز  خلق تورک دانست..

راهش پر رهرو باد

 

 

RSS 2.0