آزربایجان تورکلرین وطني دیر یوخسا آزربایجانلی لارین؟

یونس شاملی

توضیح: بو یازی ایکی ایل بوندان قاباخ نشر اولوشدور. بوگونون ضرورتلرینه گؤره بیر داها دا نشر اولونور

تورک خالقی نین میللی دئمکراتیک حرکاتی نین بوگونکو آماجی، هم دوغال حاققی اولاراق، هم بین اللخالق حقوق ایله ایقون و هم ده دنیا اجتماعیاتیندا عادیلانه بیر شرایط ده یاشاماق اوچون، دئمکراتیک بیر دولت یارالتماق دیر. دئمکراتیک دوزن برپا ائتمک اوچون ائله بوگوندن اهمیتلی نظری مسئله لری و فرقلی قاورام لاری و یا بعضی دوز و یا یالنیش ایشله دیلن سؤزلری، موباحیثه یه قویوب، آچیخلایب، آیدینلیق گتیرمه لیدیر.

 

 

سون زامان دا، آزربایجانین گله جک دولتی نین قورولوشونون دئمکراتیک اساس لارا دایانماسی حاقدا، دورد قاورام و اونلاردان آنلایش حاقیندا، آزربایجان حرکاتینین فعال کادرلاری آراسیندا سویه لی بیر مباحیثه گئتمه کده دیر. و بو اولدوقجا سئویندیریجی دیر.

 

منجه بو موباحیثه یه قاتیلماق و آزربایجان، تورک، آزربایجانلی و آزربایجانچی قاوراملارینا چئشیتلی یؤنلردن ایشق سالماق خالقیمیزین گله جه یی اوچون چوخ فایدالی دیر.

 

آزربایجان؛

آزربایجان بیر جغرافیادیر. بو جغرافیا تورکلرین تاریخینه باغلانان و اوزون زاماندان بری اونلارین یوردو یوواسی اولموشدور. باشقا دئیشله آزربایجان تورک لرین وطن دیر. آمما هم ایندی و هم گئچمشده آزربایجان اراضی سینده یالنیز تورکلر یاشامامیشلار، بلکه اونلارلا یان یانا باشقا ائتنیک لر و باشقا خالقلاردا، بو توپراقلاردا یاشاماقدادیرلار و اونلارین یاشادیغی یئرلر اونلارین دا وطنی دیر. بو گؤروش له آزربایجان یالنیز تورک لرین وطن یوخ، بلکه آزربایجاندا یاشایان و فرقلی ائتنیک قوروپلارا باغلی اولان خالقلاریندا (فارس، کرد، گیلک ...) وطنی دیر.

 

تورک؛

تورک، خالقیمیزین اتنیک هویتی و میلتمیزین ائتنیک آدی دیر. تورک خالقین دیلی نین آدی دا تورکجه دیر. البته بو دیلین آزربایجاندا اولوشماسی اوچون، آزربایجان تورکجه سی ده دئیلیر. تورک خالقی نین یاشادیغی جغرافیا و اراضی یالنیز آزربایجان دئیلدیر. بلکه تورک خالقی ایران دا دورد فرقلی جغرافیادا یئرله شیرلر(آزربایجان، خراسان، قشقایستان و تهران مئتروپولو یئرلی اولاراق و باشاقا کند و شهرلرده سه په لنمیش فورمادا). آمما بو چئشیتلی جغرافیادا یئرلشه مه یه باخمییاراق، ایراندا یاشایان تورکلر گنل اولاراق تورک خالقینی و یا تورک میلتینی تشکیل ائدیرلر. بیزیم خالقیمیزین ائنیک آدی آزربایجانلی، خراسانلی، قشقایستانلی دئیل دیر. تورک سؤزونون یئرینه آزربایجانلی و یا قشقایستانلی ایشله دیرسک، پروبلئم بو ساحه ده داها دا آرتاجاقدیر.

 

آزربایجانلی؛

آزربایجانلی، تاریخا آزربایجان اراضی سینده یاشایان اینسانلاردان عبارت دیر. تورک آزربایجانلی دیر، آمما آزربایجان اراضی سینده یاشایان کورد، فارس و گیلک ده آزربایجانلی دیرلار.

 

آزربایجانلی لزوما تورک دئیلدیر. بونا گؤره تورک ایله آزربایجانلی نی بیر معنا دا ایشله تمک یالنیش دیر. هم رئال لارلا قارشی دیر. چون آزربایجاندا یالنیز تورکلر یاشامیرلار، هم ده اریقی چیلیغا یول آچان بیر قاورام دیر. چون تورکو آزربایجاندا یئرلی و باشقا خالقلارا منسوب اولانلاری بیگانه کیمی گؤرور. باشقا دئیشله تورکو آزربایجانا ائو صاحبی و غیر تورکو اونا ایجاره چی کیمی گؤرمک ده دیر.

 

بیرلشمیش میللت لرین (سازمان ملل) هر هانکی بیر ایرقچیلغی آرادان قالدیرما کنوانسیونوندا، ایرقیچیلیغی و ایرقچیلیق اساسیندا آیری سئچگی سالمانی بئله تعریف ائدیر:

 

ایرقچیلیق (نژادپرستی) هر هانکی بیر آیری سئچگیلیک، ایزوله ائتمک، محدودیت یارالدیب، رنگ، ایرق، سوی و اتنیک اساسیندا اسکیک توتماق و اینسانین برابر حقوقونا و دنیا اینسان حاقلاری بیانامه سینه قارشی  و اینسانین اساس آزادلییق لارینا، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و یاشامین باشقا ساحه لرینده قارشی دورماق دیر.

 

آزربایجانلی نی تورک ایله بیر معنادا گؤتورسک، گله جک آزربایجان دولت چیلیی و حتی بوگون بئله آزربایجانین ایچری قوه لری نین توپلاماسینا جیددی انگل تؤره نیر. بئله بیر باخیش اولورسا غیر تورک خالقلار، تورک خالقی ایله برابر استاتوسا صاحیب اولماسالار، آزربایجان دولتی نین یارانماسینا جیددی پروبلئم یارانیر و حتتا دولت یارانسادا او دولت ثابت لشمه سینه بؤیوک انگل اولابیلرلر. آزربایجان اراضی سینده نابرابر استاتوسلا دولت یارانسا دا، آزربایجان اراضی سی پارچالانماغا معروض قالا بیلر، نئجه کی کورد مسئله سی ترکیه ده و ارمنی مسئله سی آزربایجان جمهوریتینده اراضی پارچالانماسینا چکیلیبدیر. آمما آزربایجان اراضی سینده یاشایان هر بیر اینسان، اؤزون ائو صاحیبی بولورسه، طبیعی دیر کی او اینسان آزربایجان دا دمکراتیک دولت قورولوشونا کمک چی اولور و ان آزی کمک چی ده اولماسی دا، آزربایجان دوشمن لری ایله ایش بیرلیگینه گیرمه ده انگل تؤرنیر.

 

آزربایجانچی؛

یالنیش باشلاییشین یالنیش دا دوامی اولور. آزربایجانلی نی تورک سانان فیکیر، آزربایجانچی سؤزونی ده تورکچو سؤزو کیمی ایشله تمک ده دیر و بو یالنیش دیر. آزربایجانچلیق، یاخشی قاورام دیر، اگر سه اونا ائتنیک معنادا باخیلماسا. یعنی هر بیر آزربایجانلی (تورک و غیرتورک) آزربایجانا جان یاندیرما و آزربایجانین حاقلارین اوچون چالیشیرسا، اونو آزربایجانچی آدلاندیرماق اولور. آمما تاسفله بوگونکو شرایط ده، آزربایجانچی تورکچو معناسیندا ایشله نیر و بودا یالنیش فورمادا ایشله نیلن قاورام دی.

 

منجه سیاسی ادبیاتیمیزدا، هر بیر یئرده مودرن دونیا ایله ایقون اولمویان قاوراملار و یا یالنیش یئرده ایشله دیلن سؤزلری بیر مودرن و دئمکراتیک کامپانیا کیمی گؤتورملییک و تورک خالقینین میللی دئمکراتیک حرکاتین ین سیاسی ادبیاتیندا دئیشیکلیگه طرف جیددی آلتدیملار آلتمالییق. بیلدینیز کیمی بوگونکو ایشله نن قاوراملارین تاریخی، چوخ اسکی چاقلارا قایدیر و میللت لر آراسیندا اولان گرگینلیک، اساسدا فرقلی دینی اینانج لارا و دین آیریلیغینا اساس لانیر. نمونه اولاراق گئچن عصرلر ده آزربایجانلی ایله ارمنی نینین گرگینلیک لری مسلمان کریستیان شاواشی آلانیندا آنلاشیلیردی. بوگون آمما مسئله تامامن باشقا بیر فورم تاپیبدیر و خالقیمیزن میللی منافعی و اونون عادیلانه بیر شرایطده یاشاماسی ان اوستون گلن مسئله لردن دیر.

 

سونوج بو کی؛

"تورک" ایله "آزربایجانلی" سؤزلری، سیاسی ادبیاتیمیزدا بیر معنادا ایشله نیرسه، یئنی یالنیش قاوراملارین یارانماسینا زمین یارالدیب و بونا رغمن آزربایجان دولت چیلیگینده بویوک سهولره یول آچیر. او سهولر دن عبارت؛

 

بیرینجی سی: تورک خالقینین اتنیک آدی بیر موضوع و اونون یاشادیغی جغرافیا و یا اراضی نین آدی بیر باشقا موضودور. جغرافیا آدین ائتنیک آد یئرینه ایشله تمک، یاواش یاواش اتنیک آد (تورک) ایتیب باتاتیر. نئجه کی ایندی یه قدر، آزربایجانلی (حتتا ایندی ده ایران دا فارس دولت ادبیاتی و یا سویت ایتفاقیندان قالمیش میراث دا تورکلر آزری و یا آزربایجانلی آدلاندیریرلار) و یا قشقایی لی قاوراملاری تورک و یا تورکلر سؤزونون یئرینه ایشله دیلمه ده دیر.

 

ایکینجی سی؛ تورک لریاشایان اراضی نین آدین (آزربایجان) تورک خالقینین یئرینه ایشله دیلیرسه، ایران دا یاشایان تورکلرین بیرلیگینه و بیرخالق اولدوغونا و بیرگه سیاست گؤتورمه لرینه جیدی ضرر وورار. چون کی تورک خالقی آدی ایله تامام تورکلر بیر خالق کیمی میدانا چیخیب، و سیاسی، اقتصادی و کولتورل قوه سین بیرلیک اساسیندا توپلایب و اؤز آماجی اوچون چالیشیر. آمما ایران دا یاشایان تورک لر اؤز ائتنیک آدی (تورک) لاری ایله میدانا چیخما یئرنه اؤزلرین آزربایجانلی لار، قشقایستانلی لار، و خراسانلی لار آدلاندیرسالار، فارس و یا روس دولت ایرقیچیلیغینا مثبت دامغا ورموش اولارلار.

 

اوچونجوسو؛ تورک سؤزو ایله آزربایجانلی سؤزون بیر معنادا ایشله دیلسه، بو سیاسی دوشونوش اساسیندا آزربایجاندا دمکراتیک دولت قوروماق ایمکانینا انگل تؤره نیر. چون کی بو فیکیر اساسیندا تورک لر یئرلی و باشقا ائتنک لر و خالقلار بیگانه سایلیرلار. بو دوشونوز طرزی، یالنیز دئمکراتیک دولت قورمونا انگل تؤرتمیر، بلکه او دولتین اریقچیلیق اساسیندا قورولدوغونا بیر فاکت دیر.

 

بیر مودرن و دمکراتیک دولتین قورولوشوندا، البته کی بشریتین تجربه سی نظره آلینمالی دیر. او دولتین سکولار وعرفی بیر دولت اولماسی، فیکیر و ویجدان آزادلیغینا شرایط یارالتماسی، تشککول آزادلیغینا سایقی گؤسترمه سی، ایشچی صینفی و امک آداملارینا عادیلانه یاشام شرایطی یارالتماسی، قادین لا کیشی برابرلیغینا بیر دوزن وئرمه سی، بؤلگه ده و دنیادا خالقلار آراسیندا دوستلوق و باریش اوچون چالیشماسی بیر فاکت دیر. عین حالدا آزربایجاندا یارانان دولت، دنیا اینسان حاقلاری بیان نامه سی و اونا باغلی اولان کونوانسیونلارا و باشقا بین الخلق حقوقی ایله اویقون دنیا بیان نامه لرینه درین سایقی گؤستریب، اونلارین گرچکله شدیرمه سینه چالشمالی دیر.

2010-09-23

Yunes.shameli@g

آچیق سؤز:

http://www.achiq.org/yazi%203/yunis%20azerbaycan.htm

نقش آذربایجان در شرایط کنونی

یونس شاملی

پروسه دهمین دور انتخابات ریاست جمهوری و اعلام نتایج حیرت انگیز آراء، و برآمدن محمود احمدی نژاد، این سمبل عوامفریبی و ارتجاع، از صندوقهای رای گیری به عنوان برنده انتخابات، مردم و حتی دیگر نامزدهای ریاست جمهوری را به شگفتی و واکنش واداشت. واکنشی که امروز بعد از گذشت چند روز از انتخابات، به یک جنبش توده ایی وسیع تبدیل شده است.

شرایط در پنج روز گذشته، چهره حوادث را بشدت تغییر داده است. یک جنبش وسیع توده ایی، تحت عنوان مبارزه با کودتا در انتخابات، علیه استبداد قد برافراشته است و خواه ناخواه میر حسین موسوی در موضع رهبری این جنبش قرار گرفته است. امروز دیگر نه آن مردم، همان مردمی هستند که در پی شرکت در انتخابات رسمی ریاست جمهوری و برای انتخاب یک رئیس جمهور اصلاح طلب هستند و نه میر حسین موسوی همان کاندیدای رسمی و پذیرفته شده از سوی شورای نگهبان به عنوان نامزد ریاست جمهوری است. چرا که اگر تا قبل از اعلان نتایج انتخابات موسوی اعتبار و قدرت خود را از نظام جمهوری اسلامی و رهبری آن می گرفت، امروز اعتبار و قدرت موسوی مرهون اعتراضات عظیم مردم به تقلب در انتخابات و حتی خواستهایی فراتر از آن است. به عبارت دیگر دگرگونیهای روزهای اخیر تیم خامنه ایی – احمدی نژاد در یکسوی تضاد و میرحسین موسوی به اعتبار حمایت وسیع مردم در سوی دیگر تضاد قرار دارند.

اعتراضات عمومی و مطالبات مردم که موسوی اینک در موقعیت رهبری آن قرار گرفته، حتی در همین حد نیز از خط قرمز ولایت فقیه و کل نظام جمهوری گذشته است. تمامی حرکت های اعتراضی اخیر در ایران بدون مجوز دولتی صورت گرفته است. موسوی آشکارا، به همان شورای نگهبانی که صلاحیت وی را تایید کرده، اعلام کرده است که به آن شورا اعتماد ندارد. زمانی که علی خامنه ایی، ولایت مطلقه فقیه، نامهء میرحسین موسوی را بی پاسخ گذاشت، موسوی در دهن کجی به وی رو به سوی مراجع قم نمود و در مقابل پیام سراسر دروغ و فریب سید علی خامنه ایی در پذیرفتن موفقیت محمود احمدی نژاد در انتخابات، مردم را به اعتراضات خیابانی دعوت کرد و تظاهرات عظیم مردم تهران را در اعتراض به کودتای خامنه ایی-احمدی نژاد رهبری کرد.روز اول اعتراضات مردم در تهران با هشت قربانی به پایان رسید.

متاسفانه در دوره تبلیغات انتخاباتی نامزدها وقایع منفی قابل توجهی رُخ نمود. انتشار ویدئوی محمد خاتمی (حامی اصلی میرحسین موسوی) در جوک گفتن علیه ترکان ایران، با وجود اینکه اندکی بعد از سوی خاتمی تکذیب شد، اما تردید قابل توجهی در میان مردم آذربایجان نسبت به موسوی بوجود آورد. این تردید حتی بخشی از فعالین ملی آذربایجان را به واکنشهایی علیه محمد خاتمی و حتی میرحسین موسوی کشاند. مسیری که البته با ترفند باند خامنه ایی-احمدی نژاد به راه افتاده بود تا از ریختن آرا ترکان ایران به موسوی که خود آذربایجانی بود، جلوی گیری نماید.

اما برای همگان آشکار است که صف بندی سیاسی در ایران چند روز اخیر با تظاهرات عظیم مردم و شعارهای دمکراتیک در ضدیت با دیکتاتوری و برای دمکراسی شکاف قابل توجهی را در میان سران جمهوری اسلامی بوجود آورده و حرکت مردم در مصاف با استبداد، ماهیت تظاهرات مردم را از شکل و شمایل یک اعتراض ساده علیه تقلب در انتخابات به یک جنبش خودجوش توده ایی تغییر داده است.

امروز شرایط برای وسعت بخشیدن به مبارز علیه استبداد دینی حاکم دامنه بیشتری گسترده است. با وجود اینکه این حرکت در مراحل آغازین خود بسر میبرد و بشدت ضربه پذیر است. اما ممانعت از ضربه پذیری این جنبش تنها در گرو شرکت همگانی تمامی خلقهای ایران در صفوف فشردهء این حرکت عظیم مردمی علیه استبداد مذهبی حاکم است. چنین شانسی هرگز در طول تاریخ 30 ساله حاکمیت جمهوری اسلامی برای مردم و جهت عقب راندن رژیم وحشت جمهوری اسلامی بوجود نیامده بود.

نقش آذربایجان و ترکان ایران چه از نظر نقش تاریخی خلق ترک و چه از نظر روانشناسی جامعه ایران (که همواره حرکتهای پیشروانه خلق آذربایجان سمبل ایجاد دگرگونی در حکومت مرکزی بوده است) و چه از نظر کثرت ترکان در ایران غیرقابل انکار است. بنابراین پیوستن وسیع ترکان ایران برای تعمیق یک جنبش دمکراتیک و عقب راندن استبداد دینی از اهمیت خاصی برخوردار است.

شرکت همه جانبه خلق آذربایجان و تمامی ترکان ایران در جنبش دمکراتیک اخیر مهمترین گشایش برای دستیابی این ملت به مطالبات برحق ملی خویش در ایران است. برای خلق ترک ایران، عقب راندن رژیم جمهوری اسلامی تنها به معنی عقب راندن استبداد دینی نیست. بلکه وارد شدن در کارزار مبارزاتی با جمهوری اسلامی در عین حال، پس راندن دیکتاتوری نژادی حاکم در ایران نیز هست که در طی نزدیک  به 90 سال گذشته (شاه و شیخ) در صدد محو و نابودی هویت ملی و فرهنگی خلق آذربایجان و دیگر خلقهای غیرفارس ایران بوده است.

در عین حال آذربایجان به دلیل موقعیت کمی و کیفی خود چه از نظر نقش تاریخی آن و چه از جنبه کثرت جمعیتی این خلق، نه تنها باید با شرکت وسیع در این مبارزه به آن وسعت ببخشد، بلکه این خلق بایستی نقش هژمونیک خود را در رونده مبارزات خود علیه استبداد دینی و دیکتاتوری نژادی بجاآورد.

شرکت وسیع ترکان ایران در این کارزار، علی رغم تجارب گذشته، باید در زیر لوای صف مستقل ترکان، اما هارمونیک با کل جنبش عمومی دمکراتیک صورت گیرد. تبارز زبان ترکی، در شعارها و پلاکاردها با اسم و رسم آذربایجانی، که اساسا در دوره تبلیغات انتخاباتی نیز به وضوح به چشم می خورد، میتواند به وسعت اعتراضات مردمی بیافزاید و همبستگی ملیتهای مختلف ایران را در مبارزه مشترک با استبداد دینی و دیکتاتوری نژادی در ایران تحکیم کند. این مبارزه متحد همچنان به همبستگی میان ملیتهای مختلف ایران ترک، فارس، کرد، بلوچ، عرب و ترکمن کمک شایان توجهی می کند.

ضرورت مرحله کنونی اتحاد هرچه بیشتر مردم در لوای شعارهای عمومی جنبش علیه استبداد دینی است که در شعار "مرگ بر دیکتاتور" که ظاهراً علیه احمدی نژاد و در واقع علیه علی خامنه ایی و نظام ستمگر جمهوری اسلامی است، تبارز یافته است.

به نظر میرسد،اگر اعتراضات عمومی با شرکت تمامی ملیتهای ایران و در تمامی شهرها، همچنان وسیع، فشرده و سازمان یافته ادامه یابد، شرایط عمومی برای عقب راندن ولایت فقیه  فراهم خواهد آمد.
2009-06-17



نامه سرگشاده به آقای محمد رضا عالی پیام/هالو

آقای محمد رضا عالی پیام -هالو

یکی از کلیپهای شما را دیدم ، آنجا که در مورد عربها و ترکها اظهار نظر میکنید. واقعا شوکه شدم. از شمای طنز پرداز، که خیلی از طنزهاتان را نیز بسیار می پسندم و فکر میکنم خودتان نیز اهل زنجان باشید، چون در یکی از تبلیغاتهای انتخاباتی شعری را برای میرحسین موسوی خواندید و در متن شعر چند سطر هم به ترکی شعر گفتید و موسوی را به هوشیاری دعوت کردید.

در عجبم که شما بین عرب و عرب زبان، ترک و ترک زبان تفاوت قائل شده اید. و نمیدانم چه زمانی اعراب علیه بشریت جنایت کرده اند که اعراب امروز را ملزم به عذرخواهی از آن کرده اید؟ و در مورد ترکها و ترک زبانها نیز چنین نگاهی داشته اید. میدانید این اظهار نظر عمیقا نژادپرستانه است و اگر شما در اروپا چنین اظهار نظری میکردید، عواقبی چون شش ماه زندان را به خاطر تحقیر ملیتهای دیگر بایستی به جان میخریدید؟

مگر شما به ابتدایی ترین حقوق انسان که در منشور جهانی حقوق بشر قید شده باور ندارید؟ بسیار در عجبم. ترکها و یا عربها چه هیزم تری به شما فروخته اند که چنین علیه این ملتها خصمانه موضع گرفته اید. این موضع شما دقیقا در راستای سیاست نظام قبلی پهلوی ها و امروز هم در خط جمهوری اسلامی است.

یعنی شما با این اظهار نظر، نژادپرستی خودتان را عریان کرده اید و خدمتتان به سیاستهای نژادپرستانه نظام شاه و شیخ را به اثبات رسانده اید. من بسیار متاسفم

مگر یک ترک و یا یک عرب نمیتواند ایرانی باشد؟ مگر ایران کشور نژاد خاصی است؟ در هندوستان صدها ملیت زندگی میکنند. در سوئیس 4 ملیت، در کانادا دو ملیت، در ایران چندین ملیت (فارس، ترک، کرد، بلوچ، عرب، ترکمن...) در عراق دو ملیت در افغانستان چندین ملیت. این که می گویید ما ایرانی هستیم، حتما معنی آن را دقیق نمیدانید. ایران کشوری با جغرافیای سیاسی است. اسم ایران به این سرزمین در سال 1935 توسط رضا میرپنج گذاشته شده و قبل از این اسم گذاری از پادشاه وقت افغانستان برای استفاده از نام "ایران" اجازه گرفته شده است. میدانید این به چه معنایی است؟ این بدان معنی است که واژه ایران به سرزمین امروز افغانستان تعلق داشته است. وگرنه دلیل اجازه رضا شاه از پادشاه وقت افغانستان برای استفاده از این واژه معنی ندارد. در ثانی مگر اسم یک کشور دلیل نژادی دارد که شما میگویید ما ایرانی هستیم. ایرانی بودن چه چیزی را ثابت میکند غیر از اینکه روشن باشد که کشوری به نام ایران وجود دارد و شهروندان آن علارغم تعلق اتنیکی و ملیتی شهروند کشور ایران تلقی میگردند.

ایرانی بودن غیر از این چه معنی دیگر برای شما دارد؟ اگر فکر میکنید که ایرانی ها آریایی هستند تحقیق چند هفته قبلی که از بی بی صد در خصوص غیرآریایی بودن ایرانی ها منتشر شد برایتان کافی نیست؟

http://www.bbc.co.uk/persian/science/2011/11/111113_l42_vid_ir_genetic.shtml

تازه امروز تمامی دریافت های علمی نشان میدهد که تمامی بشریت از والدین مشترکی بدنیا آمده و یک خانواده را تشکیل میدهند. پدران و مادران اولیه در آفریقای امروز شکل گرفته و به تدریج در جهان منتشر شده اند. در واقع غیر از یک نژاد در دنیا نژاد دیگری وجود ندارد.

آنچه که انسانها را از هم متمایز میکند نژادشان نیست، بلکه فرهنگ (زبان، تاریخ و پروسه تکوین آن در محدوده مشخص جغرافیایی و گروه انسانی معین) و رفتارشان است. برای نمونه سوئیس یک کشور و سوئیسی شهروند آن کشور است. اما این سوئیسی میتواند سوئیسی فرانسوی زبان و یا سوئیسی آلمانی زبان و... باشد. در ایران نیز چنین است. ایرانی فارس و یا فارس زبان، ایرانی ترک یا ترک زبان، کرد یا کرد زبان و عرب یا عرب زبان است. اصطلاح خود درآوردی شما که بین ترک زبان و ترک فاصله وجود دارد، خلق الساعه های نظام شاهنشاهی و نظام جمهوری اسلامی برای یکدست نشان دادن ایران از نظر نژادی است.  با این استدلال به میدان آمدن عیب بسیار بزرگی است. کاری نژادپرستانه، ضد فرهنگی و حتی بسیار هم ضد انسانی است. چون انسان خود بایستی هویت اتنیکی و ملیتی خود را تعیین کند و نه اینکه این و یا آن برایش این هویت را حقنه کنند. علی رغم گفته شما ایرانی بودن هویت قومی و یا اتنیکی و ملیتی نیست. چون اساس هویت قومی و ملیتی بر زبان مردم استوار است. مردم ایران یک زبانه نیستند بلکه کشور ایران کشور چند زبانه و چند ملیتی است. این موضوع نیز در منشور جهانی و کنوانسیونهای الحاقی به درستی توضیح داده شده است.

حالا فکر میکنید برای این خطای بزرگی که کرده اید و مردم عرب و ترک را مورد تحقیر قرارد داده اید و اگر خودتان آذربایجانی باشید  پدرانتان را به تحقیر گرفته اید، چه باید بکنید؟

به نظرم تنها یک راه باقی است و آن داشتن شجاعت و شجاعت انتقاد از خود برای اعلام چنین مواضع فکریتان. البته میدانم که تحت تاثیر جو و فضای ایران بوده اید. افکار عمومی ایران بسیار نژادپرستانه است. شاید این را نمیدانید. اما وقتی از بیرون به ایران بنگرید، افکار عمومی و حتی افکار رهبران سیاسی ایران عموما و حتی عمیقا نژادپرستانه است. لطفا اندکی بیاندیشید و کمی مطالعه بکنید و بعد  شاید در این خصوص موضع دیگری بگیرید. این را صمیمانه برایتان نوشتم. چون میدانم که میتوانید در کشور موثر و مفید باشید.

یونس شاملی

منبع:

https://www.youtube.com/watch?v=AqsqSCl2A2Q&feature=player_embedded

صفحه آقای عالی پیام در فیس بوک

http://www.facebook.com/pages/Mohammad-Reza-Ali-payam-Halloo/130043490401361?ref=ts&sk=wall

 

RSS 2.0